Czym jest puchar szopa?
PLTK to nie tylko rozgrywki ligowe. Każdy sezon ligi poprzedzany jest także pucharem dla osób, które chcą wkręcić się w obecnie graną wersję bądź nie mogą wziąć udziału w tej edycji ligi. W ramach uhonorowania historii powstawania krajowej sceny, turniej ten nosi nazwę Pucharu Szopa. W sieci krążą też inne nazwy tych zawodów: Raccoon Cup, SzoPuchar – geneza ich jest jednak taka sama.
Puchar Szopa to wydarzenie poprzedzające zmagania Ligi. Zazwyczaj składa się z trzech części trwających łącznie dwa tygodnie: kwalifikacji, fazy grupowej oraz fazy finałowej.
ZASADY UDZIAŁU OBCOKRAJOWCÓW
Puchar Szopa jest przede wszystkim ekspozycją tego, co w naszej scenie najlepsze – w tym również otwartości na współpracę z zagranicznymi scenami. Gracze spoza naszej narodowej sceny mogą wystąpić w Pucharze Szopa, jeśli spełniają jeden z trzech warunków.
- Zawodnik jest polskiego pochodzenia
- Zawodnik pochodzi z kraju bez własnej regionalnej sceny/ze sceną słabo rozwiniętą
- Zawodnik otrzyma zaproszenie od organizatorów – jest to jeden zawodnik na sezon, nie spełniający ani pierwszego, ani drugiego warunku.
KWALIFIKACJE
Każdy chętny, by wziąć udział w turnieju, musi przystąpić do kwalifikacji – ogłosić uczestnictwo, a następnie streamować swoją grę ze stoperem i opcjonalnie kamerą.
W kwalifikacjach zawodnik ma 60 minut na uzyskanie jak najwyższego wyniku. Poziom nie ma znaczenia. Dodatkowo – jeśli gra zaczęła się w limicie czasowym może zostać dokończona. To wprowadza mały element taktyki w zmagania – zresetować grę i zacząć nową próbę? A może kontynuować i liczyć na RNG?
Efektem kwalifikacji jest lista zawodników. Czołowa czwórka w nagrodę uzyskuje dzień odpoczynku. Pozostali zmierzą się ze sobą już w sobotę.
faza grupowa
Zawodnicy z miejsc od piątego do “aż się skończy” zostają ulokowani w drabince podwójnej eliminacji na podstawie kwalifikacji.
Faza grupowa trwa przez lwią część drugiego tygodnia pucharu na zasadzie sędziowania lub self-restream – w czasie wyznaczonym na rozegranie meczów wszystkie spotkania muszą zostać rozstrzygnięte.
W samej drabince mierzą się już ze sobą w meczach do trzech wygranych – zwycięzca idzie dalej w turnieju.
Pierwsza porażka nie skutkuje jednak wykluczeniem – w tym systemie poza zwykłą drabinką istnieje też drabinka przegranych/drugiej szansy. Dopiero porażka w tej drabince kończy przygodę zawodnika ze zmaganiami.
Tak zostaje wyłoniona czwórka zawodników.
faza finałowa - top 8
Tutaj do graczy pozostałych z pierwszego dnia dołącza czołowa czwórka kwalifikacji.
Tak skompletowana ósemka ściera się ze sobą w drabince o tytuł Mistrza.